Välkommen | Introduktion till spelet | Poäng | Galleri

Introduktion till spelet

Presentation av TekGuide

Upphovsmakare

Tekniska museet

Tekniska museet är fullt av fantastiska innovationer och fascinerande historier om teknik. Vad har binnikemasken, taggtrådsspännaren och tjärkontrollanterna ("tervaräkärit") att göra med den finländska industrins historia? Det klarnar när du spelar TekGame-spelet på Tekniska museet.

I TekGame-spelet samlar du poäng genom att lösa gåtor förknippade med utställningsobjekt. Det krävs kunskap och kreativitet för att utveckla innovationer. I TekGame-spelet introducerar kreativitetsutbildaren Aimo och ingenjören Iina dig till finländska innovationer och testar dina innovationsfärdigheter. I slutet av spelet får du reda på vilket delområde som var din styrka den här gången, kunskap eller kreativitet. Besitter du sakkunskap om teknik? Och vågar du dela med dig av dina idéer till andra spelare på spelets gallerisidor?

Ingenjör Iina

Kreativitetsutbildare Aimo

Det som inte har gått sönder kan inte fixas. Kreativiteten tillhör alla!

Hej. Jag heter Iina och jag är ingenjör. Jag har hört folk skämta om att ingenjörens uppgift är "att hitta på lösningar till problem som du inte ens visste existerar". I min arbetsbeskrivning ingår också att samla exakt information samt att på ett yrkesmässigt sätt knäcka tekniknötter och gnugga geniknölarna. På fritiden har jag som hobby att lära mig decimalerna i pi och om jag hinner kodar jag nya webbsidor för en rollspelsförening.

Jag kan också använda hammare och vid behov kan jag reparera även de mest invecklade grunkor och mojänger. Ibland förivrar jag mig till att lära mig av mina misstag och mörklägger halva staden eller tappar bort en omsorgsfullt programmerad kod i cyberspace. Man lär sig också av felaktiga slutsatser!

"Vad har en blixt och en ingenjör gemensamt? Först blixtrar det till och sedan reparerar man skadorna!", retas min vän Aimo i sådana situationer.

"Varje barn är en konstnär; problemet är bara att förbli en konstnär när man blir vuxen", konstaterade på sin tid Pablo Picasso, Spaniens gåva till alla beundrare av kubismen! Det är just det här det är fråga om när det gäller konst och kreativitet, och den här sanningen försöker även jag, kreativitetsutbildaren Aimo, använda mig av i livet, världsalltet och vardagen!

Kreativiteten inom oss är gränslös, oändlig, vidsträckt på grund av möjligheterna! Den är vår inre styrka, vår förmåga att skapa nytt, att hitta nya sätt att göra saker, vår förmåga att uttrycka oss, kommunicera, skratta, andas! Kreativiteten är källan till innovationer och uppfinningar! Kreativitet är underbar galenskap!

Kreativiteten förutsätter inte Iinas tekniska färdigheter, utan kräver endast viljan att skapa och förmågan att kasta sig i kreativitetens ström; det är där allt börjar! Vi kan vara kreativa i varje ögonblick; på jobbet, i skolan, på fritiden, det gäller bara att våga!

Vågar du? Vågar vi tillsammans, du och jag?!

Copyright © 2011–2014 Tekniska museet, Sanna Laakkonen och spelare